I framtidens skola flyter undervisning och uppfostran samman
En skola som hjälper varje barn att hitta sin passion, sin kreativitet och sina styrkor. En skola som lär barnen att leva med teknologi på ett ansvarsfullt sätt. Det är utbildningsexpert Pasi Sahlbergs vision av framtidens skola
Finländska Pasi Sahlberg är sedan sex månader tillbaka professor i utbildningspolitik vid University of New South Wales i Sydney. Vi ”träffas” via Skype för att prata om framtidens skola. Sahlbergs förhoppning är att Finland kommer att vara en föregångare när skolan och undervisningen utvecklas. En förändring och utveckling är nödvändig, anser han.
Jag hoppas att vi i framtiden kommer ifrån det traditionella sättet att lära ut saker och istället satsar på gemenskap och problemlösning.
– Teknologin kommer att förändra skolan och
inlärningen. Artificiell intelligens gör att undervisningen i hög grad kan
flyttas från skolan till hemmen, till den egna skärmen. Därför gäller det att
det fundera på hur man i framtiden bäst kan använda den tid som eleverna
fysiskt befinner sig i skolan, säger Sahlberg.
Information kan man nuförtiden få enkelt
också på andra sätt än under en lektion. Sahlberg hoppas vi i framtiden kommer
ifrån det traditionella sättet att lära ut saker och i-stället satsar på
gemenskap och problemlösning.
– Skolan borde i högre grad än nu hjälpa
varje barn att hitta sin passion, sin kreativitet och sina styrkor. Jag önskar
att skolan skulle stödja varje elev i att hitta sin egen grej, just det eleven
vill göra i livet. Det är oroväckande att så många unga inte vet vad de vill och
upplever att de inte är bra på något specifikt. Skolans uppgift är att väcka
barnens nyfikenhet och hjälpa dem att få en bra start i livet.
Robotar ersätter lärarna?
Den teknologiska utveckling som pågår
kommer att förändra också skolan. Pasi Sahlberg menar att vi inom tio år kommer
att se både virtuella lärare och robotlärare. Läraryrkets framtid är beroende
av hur väl skolan lyckas anpassa sig till den förändrade omgivningen.
– Om skolans funktion inte utvecklas och
förändras så kommer lärare inte att vara nödvändiga i framtiden. I så fall kan
lärarna ersättas av robotar. Men om vi omdefinierar undervisningen och kommer
fram till kreativa, nya, fördomsfria uppgifter så kommer skolan och lärarna
fortsättningsvis att behövas. Frågan är om, och hur väl, skolan hittar sin nya
roll, hävdar Sahlberg.
En annan teknologisk aspekt som redan nu
påverkar eleverna mycket är digitalteknologin. Telefoner och skärmar har blivit
en del av skolvardagen. Sahlberg anser att teknologin möjliggör många saker och
gör nytta och väl för många. Problemet är att hjärnans kapacitet samtidigt blir
lidande, vilket försvårar inlärningen.
– Den digitala teknologin har positiva och
konstruktiva effekter. Samtidigt har ett överflöd av skärmtid och konsumtion av
underhållning motsatt effekt. Hjärnans struktur och sätt att fungera förändras
och det blir svårare att lära sig nya saker. Digiapparaternas negativa inverkan
på vårt välbefinnande är globalt sett ett mycket oroväckande fenomen,
konstaterar Sahlberg.
Jämlikhet utmaning för skolan
Den finländska skolan har enligt Pasi
Sahlberg mycket positivt. Han tycker att det är fint att barnen får vara barn
och börjar skolan först vid sju års ålder. Om Sahlberg får välja inleds den
formella undervisningen inte heller i fortsättningen tidigare.
– Småbarnspedagogiken och
förskoleundervisningen ska stödja individerna och inlärningen ska ske genom
lek. Jag hoppas att grundskolan i Finland hålls öppen, kreativ och flexibel.
Och att vi fortsättningsvis kan lita på lärarnas, skolornas och kommunernas expertis
och omdöme. Finlands skolsystem baserar sig på förtroende. Hemmen stöder
skolorna och undervisningen. Samtidigt stöder skolorna föräldrar och familjer i
uppfostringsfrågor.
I framtidens skola är den största
utmaningen enligt Sahlberg att bevara jämlikheten. Också nedskärningarna som
drabbat speciellt den grundläggande utbildningen de senaste åren utgör en risk.
Att trygga skolornas ekonomi är a och o.
– Kommunerna måste kunna erbjuda till
exempel barn med specialbehov tillräckligt stöd. Det gäller också att hålla
lärarna nöjda så att de inte överger skolorna och byter bransch, menar
Sahlberg.
Vilken är då föräldrarnas roll i framtidens
skola? Sahlberg poängterar betydelsen av samarbete och gemensamma spelregler
mellan skolorna och hemmen.
– Gränsen mellan undervisning och uppfostran kommer att suddas ut. Skolor och föräldrar måste hitta ett gemensamt sätt att uppfostra och undervisa. I framtiden lär sig barnen många sådana saker hemma som tidigare hörde till skolan. Och tvärtom.
Profil
Namn: Pasi Sahlberg.
Bor i Sydney i Australien med sin familj.
Är sedan sex månader tillbaka professor i utbildningspolitik vid University of New South Wales.
Har tidigare jobbat bland annat för Utbildningsstyrelsen, CIMO, Harvard University, Världsbanken och som lärare.
Aktuell med boken ”Let the Children Play: How more play will save our schools and help children thrive” som ges ut i sommar.
Du som är förälder till ett barn i årskurs 1 eller 7 kommer i dagarna att få en hälsning på posten från projektet Varje förälder. Den exceptionella våren 2020 medförde att inplanerade möten och träffar med föräldrar inte alltid kunde genomföras. På detta sätt vill vi ändå påminna om att...
Kommunikationen med vårdnadshavare Ligger samarbete mellan hem och skola dig nära om hjärtat?Vill du förmedla det positiva arbete som görs i skolan till hemmen?Vill du utveckla en familjevänlig verksamhetskultur i din kommun?Då kan du vara den kommunikationsmentor som behövs i din kommun! CLL:s projekt Hållbar kommunikation ordnar en utbildning för...
I Åbo har köerna till ungdomspsykiatrin länge varit oroväckande långa. För att förkorta vårdtiden har Åbo stad anställt tio psykiatriska sjuk-skötare som arbetar där ungdomarna finns – i skolorna. Våren 2018 hade remisserna till ungdomspsykiatrin i Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt ökat illavarslande, de var nästan dubbelt fler än året innan. ‒...
27.8.2019 Idag vill jag lyfta fram ett tema, som har behandlats de senaste veckorna i olika medier. Nämligen skolornas läroplan och nya lärmiljöer. Det diskuteras om hur ändamålsenliga nya lärmiljöer är och hur den bakomliggande pedagogiken tillämpas i olika skolor. En del föräldrar är bekymrade för om barnet alls lär...
21.8.2019 De flesta känner säkert igen känslan av att ju äldre man blir, desto mer sällan får man uppleva något för första gången. Jag hade glädjen att ha en sådan upplevelse förra veckan när barnet började på första klassen i skolan. I flera veckor hade släkt och vänner frågat barnet...
16.8.2019 För alla läsare som inte kan vietnamesiska, kan jag berätta att rubriken för detta blogginlägg är ”Skolan i Finland”. Det handlade det om i onsdagskväll, när ett rum i Närpes stadshus fylldes med diskussioner, funderingar, frågor och skratt. Det var fråga om föräldrastödsgruppen för vietnamesiska föräldrar som startades inom...
7.8.2019 Att börja skolan medför en spännande förändring i vardagen, både för barnet och för föräldrarna. Det kan kännas förväntansfullt och roligt, men för någon också nervöst och lite skrämmande att gå till skolan. Det finns mycket föräldrar kan göra för att hjälpa barnet att få en så bra skolstart...
3.6 2019 Eleverna har fått sina betyg och äntligen är sommarlovet här! Under de senaste veckorna har man kunnat läsa om vem som fått de bästa vitsorden och vilka skolor som har rankats bäst. Tyvärr finns det ändå alltid de elever som aldrig får någon utmärkelse för god skolframgång. I...
16.4.2019 Fritjof Sahlström, dekanus för fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier vid Åbo Akademi, citerades nyligen i en artikel, där han bland annat sa ”andras barn är lika viktiga som våra egna”. Det här blev vi nyfikna på, så vi bokade in en intervju med honom för att få veta mera...
11.4 2019 Det är ju inget fel på deras hjärnor, de är precis likadana som hos andra barn, säger Johan Segerfeldt, rektor vid Kista International School i Stockholm, som jag har nöjet att besöka. Skolan har ca 400 elever, samtliga med invandrarbakgrund. Skolan grundades för nio år sedan av en...
5.4.2019 Denna vecka ordnade vi i Vasa en nätverksträff, dit vi bjöd in personer från de skolor, daghem och föreningar som är piloter i projektet Varje förälder. Eftermiddagens tema var kommunikation och den leddes av Nina Dahl-Tallgren, teaterpedagog vid Wasa teater. Det var lite spännande i början när ingen av...
25.3.2019 Hur motiverande är det att komma till möten, där man inte känner till ämnet ifråga och upplever att man inte har något att bidra med? Bloggens rubrik är ett citat från en dansk förälder, i en färsk publikation av danska undervisningsministeriet. De har skrivit en handbok för att stöda...
18.3.2019 Idag gästbloggar vår verksamhetsledare Micaela Romantschuk. Micaela har lång erfarenhet av att utveckla samarbete mellan hem och skola. Här delar hon med sig av en berättelse om ledarens syn på föräldrar i skolan. "Det var en gång en skoldirektör i en kommun i Svenskfinland som lediganslog ett rektorsjobb för...
Många önskar att kommunerna hade mera pengar till skolmaten, men det är inte alltid realistiskt. I stället kan man fundera på hur pengarna används. Lunchdags i Svenska skolan i Hyvinge Varje skoldag äter uppemot 900 000 barn och ungdomar en gratis lunch i de finländska skolorna. I medeltal kostar skollunchen...
28.02.2019 En kall vinterkväll har vi stämt träff med en föräldraförening. Föreningen har kommit med i projektet Varje förälder som pilotförening och vill satsa på att nå fler föräldrar. I styrelsen sitter föräldrar, elever och lärare. De tycker alla att uppdraget de fått är viktigt; föräldraföreningarnas syfte är ju bland...
22.2.2019 Som fostrare hör man ofta uppmaningen att ta fasta i barnets goda uppförande istället för att fästa sig vid det barnet gör fel. Vi människor tenderar ändå ha lättare för att ingripa i oönskat beteendet och det är kanske inte så enkelt att utan hjälp ändra på sitt eget...
10.2.2019 Förra veckan körde vi gång arbetet i en av våra pilotskolor. I Cronhjelmskolan i Larsmo jobbar man redan aktivt för ett gott samarbetet med hemmen. Nu har skolan kommit med i projektet för att ytterligare fokusera på samverkan med föräldrarna. Efter en inledande föreläsning med temat Föräldrar som resurs...
28.1.2019 I slutet av förra veckan hade vi i projektet Varje förälder möjligheten att ta del av det mångsidiga programmet som utbildningsevenemanget Educa -mässan erbjöd. När jag ser tillbaka på mässan vill jag lyfta fram några intressanta plock enligt min rubrik. Framtid. Någon klok framtidsforskare sa en gång att utvecklingen...
31.12.2018 Förändringar som har med skola och dagis att göra brukar ofta upplevas som ganska stela och långsamma, men när man ser tillbaka på det gånga året, märker man att mycket faktiskt har hänt. Här följer några saker som varit på tapeten år 2018. Början av året var ännu ganska...
Kimberly Danielsson och Cajsa Kronström är aktiva i elevrådet i Övernäs skola Skolvardagen efter årets höstlov började med en stor förändring i grundskolorna i Mariehamn – inga mobiltelefoner tillåts under skoldagen. Åsikterna om beslutet är delade. Läraren Monica Johansson i Övernäs skola i Mariehamn har just avslutat en lektion i...
Nicke Wulff är rektor i Cygnaeus skola i Åbo En del skolor har nolltolerans för mobilanvändning på rasterna, medan andra skolor tillåter viss skärmtid. Frågar man föräldrarna är många för ett totalförbud, men telefonerna är inte bara av ondo, säger rektorer. Många föräldrar är oroliga över att barnen tillbringar för...