Samtal om lärande
Samtal om lärande är en viktig del i samarbetet mellan hemmet och skolan. Samtalet gör föräldrarna delaktiga i barnets lärande och skolgång. Målet är att tillsammans med föräldrarna stödja elevens lärande.
Det här säger läroplanen om samtal och bedömning
- Gemensamma samtal mellan läraren, eleven och vårdnadshavaren ökar det ömsesidiga förtroendet och förmedlar information om elevens situation.
- Syftet med bedömningen är att handleda och sporra eleven i studierna.
- Bedömningen ska vara mångsidig och uppmuntrande.
- Läraren ska se till att eleverna känner till målen och bedömningsgrunderna.
Att tänka på i kollegiet
- Har vi en gemensam modell för samtalen?
- Hur stöder och förbereder vi (nya) lärare inför samtalen?
- Vilka förutsättningar finns det för ett lyckat samtal?
- Är klockslagen vi erbjuder sådana att alla föräldrar har möjlighet att delta?
- Hur lång tid erbjuder vi för varje samtal?
- Hur bemöter vi föräldrar som inte talar skolans språk?
- Hur informerar vi föräldrarna om samtalets syfte? Hur kan föräldrarna förbereda sig?
- Hur får eleven förbereda sig för sitt samtal?
- Hur ska eleven och föräldrarna känna sig efter samtalet?
- Hur utvärderar vi hur eleverna och föräldrarna upplever samtalen?
I den här handboken kan du läsa om vad som är viktigt att beakta för ett lyckat samtal.