Samtal om lärande

Samtal om lärande är en viktig del av samarbetet mellan hemmet och skolan. Samtalet gör föräldrarna delaktiga i barnets lärande och skolgång. Målet är att tillsammans med föräldrarna stödja elevens lärande.

Det här säger läroplanen om samtal och bedömning

  • Gemensamma samtal mellan läraren, eleven och vårdnadshavaren ökar det ömsesidiga förtroendet och förmedlar information om elevens situation.
  • Syftet med bedömningen är att handleda och sporra eleven i studierna. 
  • Bedömningen ska vara mångsidig och uppmuntrande.
  • Läraren ska se till att eleverna känner till målen och bedömningsgrunderna.

Klargör syftet med samtalet

  • Bedömningssamtal – ett samtal där föräldrarna informeras om elevens framsteg
  • Lärandesamtal – ett samtal med syftet att göra föräldrarna delaktiga i sitt barns lärande
  • Lära känna-samtal – ett samtal där syftet är att lära känna elevens föräldrar och stärka förtroendet mellan hemmet och skolan


Att tänka på i kollegiet

  • Har vi en gemensam modell för samtalen?
  • Hur stöder och förbereder vi (nya) lärare inför samtalen?
  • Vilka förutsättningar finns det för ett lyckat samtal?
    • Är klockslagen vi erbjuder sådana att alla föräldrar har möjlighet att delta?
    • Hur lång tid erbjuder vi för varje samtal?
    • Hur bemöter vi föräldrar som inte talar skolans språk?
  • Hur informerar vi föräldrarna om samtalets syfte? Hur kan föräldrarna förbereda sig?
  • Hur får eleven förbereda sig för sitt samtal?
  • Hur ska eleven och föräldrarna känna sig efter samtalet?
  • Hur utvärderar vi hur eleverna och föräldrarna upplever samtalen?

I den här handboken kan du läsa om vad som är viktigt att beakta för ett lyckat samtal.