En del skolor har nolltolerans för mobilanvändning på rasterna, medan andra skolor tillåter viss skärmtid. Frågar man föräldrarna är många för ett totalförbud, men telefonerna är inte bara av ondo, säger rektorer.
Många föräldrar är oroliga över att barnen tillbringar för mycket tid vid sina skärmar, visar den senaste Föräldrabarometern. Eftersom barnen tillbringar så mycket tid på skärmen på fritiden, borde mobilanvändningen i skolan begränsas, menar en del föräldrar som deltog i barometern. Ibland upplever jag kanske att föräldrar vill förbjuda skärmtid i skolan bara för att de inte ska behöva bråka om det hemma, säger Nicke Wulff, rektor i Cygnaeus skola i Åbo. Cygnaeus skola har precis låtit göra en enkät bland skolans föräldrar om mobilanvändningen i skolan. Ungefär hälften av våra föräldrar tycker att telefonerna ska vara helt förbjudna under skoltid, och den andra hälften vill tillåta det i någon utsträckning, säger Wulff. Enkäten gjordes i form av ett enkelt frågeformulär på webben. Jag upplever att det är svårt att få föräldrar att engagera sig, åtminstone när allt funkar. Stora massmöten på skolan lockar inte, det har vi testat. Vill vi höra föräldrarnas åsikter måste vi istället erbjuda den här typen av engagemang där tröskeln att delta är låg, säger Wulff. Nu ska skolans ledningsgrupp, lärarna och elevrådet diskutera resultaten. Sedan får vi se om det blir några ändringar. Det kan hända att vi testar en telefonfri period, men jag tycker att jag också måste lyssna på eleverna. Jag upplever att vi inte kan förbjuda telefonerna enbart för att föräldrarna vill det. Som reglerna ser ut just nu i Cygnaeus skola är det förbjudet att använda mobiltelefoner inomhus och på lektioner, förutom med lärarens tillstånd. Varannan vecka får årskurserna 4 till 6 använda telefonerna på rasten. Varannan vecka är det mobilfritt. Det var elevrådet som föreslog den här modellen och det har fungerat helt okej, säger Wulff. Villkoret var att vi lärare inte ska behöva agera telefonpolis, utan att det är en överenskommelse eleverna emellan som de själva övervakar. Tappar fokus I Söderkulla skola i Sibbo har man beslutat att elevernas mobiltelefoner ska vara antingen i flygplansläge eller helt avstängda under skoltid. Vi brukar ta upp frågan om mobilanvändning med föräldrarna på höstens första föräldramöte. Vi berättar vilken skolans rekommendation är och kommer överens med föräldrarna om spelreglerna, berättar rektor Johan Öhberg. Både elever och föräldrar har rätt att uttala sig om skolans regler, och ibland blir det diskussion om varför det ska vara så här, säger han. Samtidigt inser föräldrarna att eleverna tappar fokus så fort telefonerna åker fram. Jag tycker inte att vi har haft några svårigheter med att hitta lösningar som både föräldrar och elever kan gå med på. Spelrasten avskaffades I Mattlidens skola i Esbo måste mobiltelefonen stanna i väskan, både under lektionerna och under rasterna i årskurserna 1 till 6, säger rektor Laila Andersson. Vi hade tidigare en spelrast för sjätteklassarna, men plockade bort den efter att föräldrarna önskat det. Särskilt i de lägre årskurserna har föräldrarna varit aktiva i den här frågan, och föräldraföreningen tog upp mobilfrågan till diskussion. I årskurserna 7 till 9 är principen den att telefonerna inte används på lektionerna, förutom i pedagogiskt syfte, men rastanvändningen begränsas inte. Enligt Andersson förstår eleverna att det är viktigt att telefonen används på ett klokt sätt. Jag tycker att mobilerna har börjat hitta sin plats i skolan. Det var mer diskussion om det förr, åtminstone i vår skola. Eleverna är villiga att lämna ifrån sig telefonerna när det behövs, och lärarna har också hittat sätt att använda dem. Det är ett hjälpmedel bland många andra. Efterlyser strängare regler Enligt Kaj Holmbäck, rektor för Donnerska skolan i Karleby är mobilberoende ändå ett problem. Vi diskuterar mobilanvändning med våra elever, de är medvetna om att telefonerna stör skolarbetet, men förmår inte sätta bort dem. Tanken är att telefonerna samlas in i början av varje lektion, förutom när de behövs i undervisningen, men det lyckas inte alltid. Det är ett tag sedan vi gick in för den här praxisen, och vi borde kanske ta tag i den igen. Samtidigt kan vi inte tvinga eleverna att ge ifrån sina telefoner, utan det måste ske i samförstånd, säger Holmbäck. I Donnerska skolan har man också diskuterat mobiltelefonerna på föräldramöten. Majoriteten av föräldrarna är av den åsikten att telefonerna inte ska få störa elevernas lärande. Ibland kommer det kommentarer att vi ska bannlysa mobiltelefonerna och beslagta dem, med det kan vi inte göra så där bara. Holmbäck efterlyser en juridik som möjliggör större restriktioner. Situationen är inte hållbar som den är. Där upplever jag att lärare och föräldrar är på samma linje. Ständiga avbrott när mobilen darrar eller blinkar till under lektionerna, det funkar inte.
fakta
Enligt Utbildningsstyrelsens riktlinjer har eleverna rätt att ta med sig telefonen till skolan. För barn under 15 är det vårdnadshavaren som bestämmer om barnet får ta med sig telefonen. Skolan kan i sina ordningsregler förbjuda sådan användning av telefoner som stör undervisningen. Skolan kan kräva att mobilen är i störningsfritt läge under lektionen.
Skolan kan förbjuda att eleverna fotar eller filmar under lektionerna. Utanför lektionstid kan man inte förbjuda detta, eftersom skolan är en offentlig plats. Det hör ändå till god sed att fråga om lov innan man fotar eller filmar, och fotografering som kränker integriteten är straffbar.
Om en elevs telefon stör undervisningen ska läraren först be eleven lägga undan den. Om eleven inte lyder har läraren rätt att ta hand om den för resten av lektionen eller resten av skoldagen. Skolan kan inte helt förbjuda användningen av mobiltelefoner på rasterna. Skolan ska ändå ingripa om telefonerna används på ett oönskat sätt. Skolan kan uppmana eleverna att röra på sig under rasterna, och göra annat än att använda telefonen. Skolan kan inrätta mobilfria zoner där telefoner inte får användas under rasten.
Då skolan gör upp regler för telefonanvändning ska vårdnadshavarna involveras, och skolan kan tillsammans med elever och föräldrar utarbeta mer specifika spelregler för mobilanvändning i skolan.
Text och foto: Pamela Friström, Tidningen Hem och Skola 4/2018
Du som är förälder till ett barn i årskurs 1 eller 7 kommer i dagarna att få en hälsning på posten från projektet Varje förälder. Den exceptionella våren 2020 medförde att inplanerade möten och träffar med föräldrar inte alltid kunde genomföras. På detta sätt vill vi ändå påminna om att...
Kommunikationen med vårdnadshavare Ligger samarbete mellan hem och skola dig nära om hjärtat?Vill du förmedla det positiva arbete som görs i skolan till hemmen?Vill du utveckla en familjevänlig verksamhetskultur i din kommun?Då kan du vara den kommunikationsmentor som behövs i din kommun! CLL:s projekt Hållbar kommunikation ordnar en utbildning för...
I Åbo har köerna till ungdomspsykiatrin länge varit oroväckande långa. För att förkorta vårdtiden har Åbo stad anställt tio psykiatriska sjuk-skötare som arbetar där ungdomarna finns – i skolorna. Våren 2018 hade remisserna till ungdomspsykiatrin i Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt ökat illavarslande, de var nästan dubbelt fler än året innan. ‒...
27.8.2019 Idag vill jag lyfta fram ett tema, som har behandlats de senaste veckorna i olika medier. Nämligen skolornas läroplan och nya lärmiljöer. Det diskuteras om hur ändamålsenliga nya lärmiljöer är och hur den bakomliggande pedagogiken tillämpas i olika skolor. En del föräldrar är bekymrade för om barnet alls lär...
21.8.2019 De flesta känner säkert igen känslan av att ju äldre man blir, desto mer sällan får man uppleva något för första gången. Jag hade glädjen att ha en sådan upplevelse förra veckan när barnet började på första klassen i skolan. I flera veckor hade släkt och vänner frågat barnet...
16.8.2019 För alla läsare som inte kan vietnamesiska, kan jag berätta att rubriken för detta blogginlägg är ”Skolan i Finland”. Det handlade det om i onsdagskväll, när ett rum i Närpes stadshus fylldes med diskussioner, funderingar, frågor och skratt. Det var fråga om föräldrastödsgruppen för vietnamesiska föräldrar som startades inom...
7.8.2019 Att börja skolan medför en spännande förändring i vardagen, både för barnet och för föräldrarna. Det kan kännas förväntansfullt och roligt, men för någon också nervöst och lite skrämmande att gå till skolan. Det finns mycket föräldrar kan göra för att hjälpa barnet att få en så bra skolstart...
3.6 2019 Eleverna har fått sina betyg och äntligen är sommarlovet här! Under de senaste veckorna har man kunnat läsa om vem som fått de bästa vitsorden och vilka skolor som har rankats bäst. Tyvärr finns det ändå alltid de elever som aldrig får någon utmärkelse för god skolframgång. I...
I framtidens skola flyter undervisning och uppfostran samman En skola som hjälper varje barn att hitta sin passion, sin kreativitet och sina styrkor. En skola som lär barnen att leva med teknologi på ett ansvarsfullt sätt. Det är utbildningsexpert Pasi Sahlbergs vision av framtidens skola Finländska Pasi Sahlberg är sedan...
16.4.2019 Fritjof Sahlström, dekanus för fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier vid Åbo Akademi, citerades nyligen i en artikel, där han bland annat sa ”andras barn är lika viktiga som våra egna”. Det här blev vi nyfikna på, så vi bokade in en intervju med honom för att få veta mera...
11.4 2019 Det är ju inget fel på deras hjärnor, de är precis likadana som hos andra barn, säger Johan Segerfeldt, rektor vid Kista International School i Stockholm, som jag har nöjet att besöka. Skolan har ca 400 elever, samtliga med invandrarbakgrund. Skolan grundades för nio år sedan av en...
5.4.2019 Denna vecka ordnade vi i Vasa en nätverksträff, dit vi bjöd in personer från de skolor, daghem och föreningar som är piloter i projektet Varje förälder. Eftermiddagens tema var kommunikation och den leddes av Nina Dahl-Tallgren, teaterpedagog vid Wasa teater. Det var lite spännande i början när ingen av...
25.3.2019 Hur motiverande är det att komma till möten, där man inte känner till ämnet ifråga och upplever att man inte har något att bidra med? Bloggens rubrik är ett citat från en dansk förälder, i en färsk publikation av danska undervisningsministeriet. De har skrivit en handbok för att stöda...
18.3.2019 Idag gästbloggar vår verksamhetsledare Micaela Romantschuk. Micaela har lång erfarenhet av att utveckla samarbete mellan hem och skola. Här delar hon med sig av en berättelse om ledarens syn på föräldrar i skolan. "Det var en gång en skoldirektör i en kommun i Svenskfinland som lediganslog ett rektorsjobb för...
Många önskar att kommunerna hade mera pengar till skolmaten, men det är inte alltid realistiskt. I stället kan man fundera på hur pengarna används. Lunchdags i Svenska skolan i Hyvinge Varje skoldag äter uppemot 900 000 barn och ungdomar en gratis lunch i de finländska skolorna. I medeltal kostar skollunchen...
28.02.2019 En kall vinterkväll har vi stämt träff med en föräldraförening. Föreningen har kommit med i projektet Varje förälder som pilotförening och vill satsa på att nå fler föräldrar. I styrelsen sitter föräldrar, elever och lärare. De tycker alla att uppdraget de fått är viktigt; föräldraföreningarnas syfte är ju bland...
22.2.2019 Som fostrare hör man ofta uppmaningen att ta fasta i barnets goda uppförande istället för att fästa sig vid det barnet gör fel. Vi människor tenderar ändå ha lättare för att ingripa i oönskat beteendet och det är kanske inte så enkelt att utan hjälp ändra på sitt eget...
10.2.2019 Förra veckan körde vi gång arbetet i en av våra pilotskolor. I Cronhjelmskolan i Larsmo jobbar man redan aktivt för ett gott samarbetet med hemmen. Nu har skolan kommit med i projektet för att ytterligare fokusera på samverkan med föräldrarna. Efter en inledande föreläsning med temat Föräldrar som resurs...
28.1.2019 I slutet av förra veckan hade vi i projektet Varje förälder möjligheten att ta del av det mångsidiga programmet som utbildningsevenemanget Educa -mässan erbjöd. När jag ser tillbaka på mässan vill jag lyfta fram några intressanta plock enligt min rubrik. Framtid. Någon klok framtidsforskare sa en gång att utvecklingen...
31.12.2018 Förändringar som har med skola och dagis att göra brukar ofta upplevas som ganska stela och långsamma, men när man ser tillbaka på det gånga året, märker man att mycket faktiskt har hänt. Här följer några saker som varit på tapeten år 2018. Början av året var ännu ganska...
Kimberly Danielsson och Cajsa Kronström är aktiva i elevrådet i Övernäs skola Skolvardagen efter årets höstlov började med en stor förändring i grundskolorna i Mariehamn – inga mobiltelefoner tillåts under skoldagen. Åsikterna om beslutet är delade. Läraren Monica Johansson i Övernäs skola i Mariehamn har just avslutat en lektion i...