Hygienen ska vara i skick i ett skolkök, det är alldeles klart, förklarar hon. Men det är inget hinder för att ta med barnen i matlagningen.
De gemensamma stunderna i köket är helt och hållet kökspersonalens initiativ.
I Silva kök i Kimitoön bjuder kökspersonalen in daghemsbarn och skolelever till skolköket varje vecka för att baka och hjälpa till med matlagningen.
Det är tisdag morgon klockan nio, och sex barn från Silva daghem i Kimitoön tågar in i skolmatsalen. Kosthållsföreståndare Hanna Lehtola tar emot dem, frågar om de har tvättat händerna och delar ut förkläden och skyddsmössor. ‒ Titta Hanna, jag har ninjaklänning på mig, säger en flicka. ‒ Titta Hanna, jag kan stå på ett ben, säger en annan. Barnen känner redan Hanna Lehtola lite grann. Senast de träffades var strax före jul då de bakade pepparkakor tillsammans. Sedan hösten då bakmorgnarna infördes har barnen i Silva daghem och förskola alla fått besöka köket en gång. På våren blir det en bakmorgon till för varje grupp. Den här dagen ska Lehtola och barnen baka semlor. Tisdag är soppdag i Silva och semlorna bjuds till ärtsoppan till lunch. ‒ Kommer ni ihåg varför vi har mössor på oss i köket, frågar hon. ‒ Så att man inte får deg i håret, svarar ett barn. ‒ Ja, det var ett bra svar, säger Lehtola. Och så att det inte kommer hår i degen. Barnen ställer sig runt ett matsalsbord, strör vetemjöl på bordet framför sig och får sedan varsin degbit. De rullar först ut långa korvar som de sedan skär i bitar. Två stora plåtar fulla blir det. Degen är lite kladdig, och Lehtola påminner barnen om att de inte får slicka på fingrarna. ‒ Hygienen ska vara i skick i ett skolkök, det är alldeles klart, förklarar hon. Men det är inget hinder för att ta med barnen i matlagningen.
Extra jobb, men givande Den gemensamma stunderna med barnen i köket är helt och hållet kökspersonalens initiativ. Det är ingenting som hör till deras egentliga arbetsbild, utan det är extra arbete. ‒ Vi gör det för att vi tycker att det känns meningsfullt och roligt. Vi tycker att det är jätteviktigt att barnen får se varifrån maten kommer och hur skolköket fungerar, säger Lehtola. ‒ Jag upplever att många föräldrar i dag är väldigt upptagna, och inte riktigt hinner göra sådant här med barnen hemma. Visst kräver det lite extra av oss, men vi har ett jättefint köksteam som ställer upp och kan göra utrymme för den här stunden, säger hon. Medan semlorna gräddas får barnen se sig omkring i köket. Lehtola påminner om reglerna – det är förbjudet att springa, i köket finns vassa saker och heta saker. ‒ Vad är det som luktar, frågar en pojke. Det är förstås ärtsoppan. Sedan får alla kika i kastrullen med 80 liter ärtsoppa som puttrar. Lehtola visar också den vegetariska ärtsoppan som puttrar i en mindre kastrull, och en annan kastrull med grönsakssoppa för dem som inte tål ärter. ‒ Barnen frågar och undrar, och det blir trevliga små diskussioner om maten och om vad som händer i köket, säger Lehtola. Sedan surrar timern och alla samlas runt ugnen. ‒ Pass på, säger Lehtola, och lyfter ut plåtarna med doftande, gyllenbruna semlor. Före barnen går får de smaka varsin bit nybakad semla med smör på. Resten sparas till lunchen. Allt som allt har besöket varat en halvtimme.
Också skolelever med Silva kök serverar både Silva förskola och daghem samt Amosparkens skola som ligger i samma byggnad. Kökspersonalen har inte bjudit bara dagis- och förskoleelever in i köket utan också skoleleverna. En dag i veckan från halv nio till halv tolv kommer en handfull elever från Amosparkens skola och hjälper till med lunchen. De hjälper till med alla arbetsmoment, med att duka, tillreda och diska. Samtliga elever från årskurs ett till sex hinner med en kökstur under höstterminen och en kökstur under vårterminen. ‒ Det har fungerat jättebra, säger Lehtola.
Skolor och daghem kunde bli bättre på att involvera barnen. Kanske det skulle höja uppskattningen för skolmaten också.
Hon berättar att det har varit fint att se hur elever som inte presterar så väl i läsämnen i stället har varit väldigt duktiga och engagerade i matlagningen. ‒ Vi har försökt att också låta eleverna säga sitt, hur såsen ska kryddas och vad de vill ha på salladsbordet, säger hon. Lehtola hoppas att hon ska kunna inspirera också andra skolkök att involvera daghemsbarn och skolelever i matlagningen. ‒ Alla skolor och daghem har inte egna tillredningskök, och där går det inte att genomföra på samma sätt, men det finns ändå alltid någonting att göra i köket. Och där tycker jag att både skolor och daghem kunde bli bättre på att involvera barnen. Kanske det skulle höja uppskattningen för skolmaten också. Ibland är köket och daghemmet eller skolan som två skilda världar i en och samma byggnad, säger hon. Kökspersonalen känner inte barnen och barnen känner inte kökspersonalen. Det är synd. ‒ Jag tror att det är viktigt att barnen lär sig att det finns personer bakom allt det arbete som görs i skolan, och att de ser dem och ser varifrån maten kommer. Sedan tycker vi ju att det är fantastiskt givande att lära känna barnen också, säger Lehtola.
Marthaförbundets projekt Giftfritt dagis ska hjälpa daghem i Svenskfinland att lära sig plastbanta och rensa bort leksaker och köksredskap som kan innehålla skadliga ämnen. Under hösten ordnas fortbildningar runtom i Svenskfinland. Plastleksaker, plastmuggar och plasttallrikar…Vi är så vana vid mängden plast att många av oss inte ens reflekterar över hur...
Hur ska barnet lära sig att sova inne när dagis börjar? Och vem ansvarar för potträningen? Även om det är föräldrarna som har huvudansvaret för barnets fostran sker det i samarbete med dagispersonalen. Alexandra Blomqvist arbetar vid Haikobrinkens daghem i Borgå. Det är få som inte minns känslan av att...
14.4.2020. Hem och Skolas frågor besvaras av Mia Heikkilä som är biträdande professor i småbarnspedagogik vid Åbo Akademi. Hur tycker du att personalen på daghemmet skall hålla kontakten med barnen som nu vårdas i hemmet?Här tänker jag att det beror på vilken relation man byggt upp före coronakrisen utbröt, och...
28.1.2020 Senaste lördag hade jag möjligheten att lyssna på en paneldiskussion som behandlade Dagisbarometern 2019. I Dagisbarometern har nästan 10 000 föräldrar till dagisbarn gett sina åsikter angående delaktighet och samarbetet mellan hemmet och daghemmet. I panelen lyfte olika experter fram sina tankar och åsikter om det som föräldrarna hade...
Dagisbarometern 2019 Från information till äkta delaktighetFörbundet Hem och Skola och Suomen Vanhempainliitto gjorde tillsammans den första Dagisbarometern någonsin. Undersökningen genomfördes som en webbenkät 10.9–6.10.2019. Föräldrarna till sammanlagt 9 932 barn som går på daghem och är under förskoleåldern besvarade enkäten. Målet med Dagisbarometern var att bilda en uppfattning om...
Bästa ordförande/sekreterare,Här kommer samlad information från Förbundet Hem och Skola som kan vara till nytta och inspiration för föreningsverksamheten under det nya läsåret. Dela gärna med dig informationen i föreningsbrevenSyftet med föreningsbrevet är att ta upp aktuella frågor som gynnar föreningsverksamheten och de enskilda föräldrarna i er förening. TIPS: Ta...
Dagis börjar, välkommen! 14.8 Då ett barn börjar på dagis är det en stor omställning för barnet och påverkar hela familjens vardag. Hur kan man som förälder förbereda sig på det här och vad är bra att veta på förhand? Förbundet Hem och Skola och Suomen Vanhempainliitto har tillsammans utarbetat...
Förbundet Hem och Skola gjorde en stagdeändring som ledde till att vi år 2014 kunde välkomna våra första föräldraföreningar på dagis som medlemmar. Idag har vi 60 medlemsföreningar som verkar i daghem, en del av dem är "kombiföreningar" som har både skolbarns- och dagisbarnsföräldrar i samma förening.
25.5 2019 Det var en norrman, en svensk, en dansk, en islänning och en finne... Vad hände sedan? Ofta blir det en lyckad kombination av det hela och vi hittar snabbt gemensamma frågor som förenar oss. Det var min och mina kollegers omedelbara reaktion efter att dörren stängdes efter en...
9.5.2019 Institutionen för hälsa och välfärd kom nyligen ut med en rapport som baserar sig på enkät till småbarnsföräldrar från 2018. I enkäten ställdes frågor om familjernas välmående och här är lite av det som kom fram bland österbottniska föräldrar. Föräldrar nöjda med sina liv Det visade sig att cirka...
Genussensitiv småbarnspedagogik behövs för att göra vardagen mera jämställd för barn på dagis. Det handlar inte om att göra om någon, utan om att bredda och lägga till, säger daghemsföreståndare Amelie Lund Ute är det blåsigt och grått men uppe på andra våningen på Smedsgatan 19 i Helsingfors är stämningen...
Vill ert daghem få nya idéer för att fördjupa högläsningen? Daghem i Svenskfinland kan ansöka om paket med ett urval nya svenskspråkiga barnböcker och tillhörande pedagogiskt stödmaterial. 200 bokpaket sänds ut i början av hösten. För vem: Privata och kommunala daghem, ej familjedagvårdare eller språkbadsdaghem Ansökningstid: 15.4-15.5 2019 Elektronisk ansökan:...
5.4.2019 Denna vecka ordnade vi i Vasa en nätverksträff, dit vi bjöd in personer från de skolor, daghem och föreningar som är piloter i projektet Varje förälder. Eftermiddagens tema var kommunikation och den leddes av Nina Dahl-Tallgren, teaterpedagog vid Wasa teater. Det var lite spännande i början när ingen av...
1.4.2019 De senaste veckorna har vi fått besöka flera dagis som på olika sätt vill involvera föräldrarna i lärandet och skapa större gemenskap i föräldragrupperna. Vid ett dagis, med stort upptagningsområde och över hundra barn, hade föräldrarna efterlyst fler tillfällen att få lära känna andra föräldrar, att träffas på ett...
31.12.2018 Förändringar som har med skola och dagis att göra brukar ofta upplevas som ganska stela och långsamma, men när man ser tillbaka på det gånga året, märker man att mycket faktiskt har hänt. Här följer några saker som varit på tapeten år 2018. Början av året var ännu ganska...
Samarbetet mellan daghem och församling förnyas Tallberga daghem och Borgå svenska domkyrkoförsamling jobbar tillsammans för modernare åskådningsfostran på daghemmet. Förnyelsen bottnar i den nya lagen om småbarnspedagogik. Målet är att inkludera alla barn i verksamheten, oberoende av tro. På Tallberga daghem i Borgå sitter 13 barn på bänkar och väntar....