Enligt lagen om grundläggande utbildning (1998/628) ska utbildningsanordnaren förebygga frånvaro hos elever som deltar i den grundläggande utbildningen samt systematiskt följa upp och ingripa i frånvaron.
Skolorna har handlingsplaner för att ingripa i frånvaro och personalen på skolan agerar enligt dem. Skolan reagerar på all typ av frånvaro och det tidiga ingripandet i frånvaro är ett sätt för skolan att stöda ditt barns skolgång. Som vårdnadshavare kan du också vara i kontakt med skolan om du känner oro för ditt barns skolgång.
Skolfrånvaroproblematiken har synliggjorts alltmer de senaste åren vilket betyder att personalen på skolorna, både lärare och elevvårdspersonal, idag har betydligt bättre kunskaper för att uppmärksamma problemet och vidta åtgärder för att stöda barn och unga som har utmaningar att närvara i skolan.
Ett gott samarbete mellan hemmet och skolan stärker barnets lärande, skolgång och välbefinnande, vilket i sin tur har betydelse för barnets skolengagemang och skolnärvaro. Skolan bär ansvar för att skapa förutsättningar för samarbetet mellan hem och skola. Samarbetet grundar sig på ömsesidigt förtroende, jämlikhet och respekt.
Enligt lagen om grundläggande utbildning har en elev som deltar i utbildning under
arbetsdagarna rätt att få undervisning enligt läroplanen, elevhandledning och tillräckligt stöd för lärande och skolgång genast när behov uppstår. Skolan ska ge olika former av stöd enligt svårigheternas karaktär och omfattning.
Skolfrånvaro kan öka behovet av stöd och å andra sidan kan behovet av stöd öka risken till frånvaro. Om ett barn inte klarar av att studera på heltid i sin egen grupp, planeras det pedagogiska stödet för eleven samt de pedagogiska arrangemangen i skolan i samarbete mellan lärare, speciallärare, elev, vårdnadshavare, elevvårdspersonal samt vid behov andra relevanta aktörer.
Den läropliktiga ska i sin tur delta i den grundläggande utbildning som ordnas enligt lagen om grundläggande utbildning eller på något annat sätt inhämta de kunskaper som motsvarar den grundläggande utbildningens lärokurs. Eleven är skyldig att utföra sina uppgifter samvetsgrant och uppträda korrekt.
En elev ska låta bli att mobba eller diskriminera samt handla så att eleven inte äventyrar andra elevers, skolgemenskapens eller studiemiljöns säkerhet eller hälsa. Alla elever har rätt till en trygg studiemiljö.
Enligt lagen om grundläggande utbildning ska utbildningsanordnaren förebygga frånvaro hos elever och systematiskt följa upp och ingripa i frånvaron. Utbildningsanordnaren ska underrätta elevens vårdnadshavare eller någon annan laglig företrädare för eleven om olovlig frånvaro. Skolan behöver också informera vårdnadshavare om hur skolan agerar vid frånvaro.
Enligt läropliktslagen ska den läropliktigas vårdnadshavare se till att den läropliktiga fullgör läroplikten. Vårdnadshavaren ska meddela skolan om sitt barns frånvaro så fort som möjligt och ansöka om lov för planerad frånvaro (till exempel semesterresor) i god tid.
Genom att skolan regelbundet informerar dig som förälder om hur ditt barn klarar sig i skolan, har du lättare att stöda ditt barns lärande och skolgång. Särskilt viktigt är samarbetet vid övergångarna mellan skolstadierna och vid planering och genomförande av stöd för lärande och skolgång.
Elevvården är arbete som utförs i skolor för att främja, upprätthålla och skapa förutsättningar för elevens inlärning, psykiska och fysiska hälsa samt sociala välbefinnande. Syftet med elevvården är att främja välbefinnandet bland elever i hela skolgemenskapen och -miljön, samarbetet med vårdnadshavarna samt elevernas delaktighet. Elevvården indelas i gemensam respektive individuell elevvård. Den gemensamma elevvården är primär och förebyggande och omfattar alla elever. Den individuella elevvården är förebyggande och stödjande. Målet är att trygga ett individuellt, tidigt stöd till alla som behöver det.
Individuell elevvård består av stödtjänster som erbjuds av skolhälsovårdspersonal samt kuratorer och psykologer. Den individuella elevvårdens tjänster bygger alltid på frivillighet och genomförande förutsätter samtycke.
I den individuella elevvården ingår också sektorsövergripande expertgrupper, som sammankallas från fall till fall till stöd för en enskild elev. I expertgruppen strävar man efter ett öppet samarbete mellan elev, vårdnadshavare, skolan, elevvårdspersonal samt eventuella övriga parter. Eleven har också rätt att få kurators- och psykologtjänster. Tjänsterna ska ordnas så att möjlighet till ett personligt samtal erbjuds antingen med psykolog eller med kurator senast den sjunde skoldagen efter kontakt.
Om ärendet är akut ska samtalet ordnas samma eller följande skoldag. Psykologen eller kuratorn avgör hur brådskande ärendet är. Vid oro kan du som förälder också kontakta elevvården.
Ingripande vid problematisk frånvaro kräver ofta sektorsövergripande samarbete som kombinerar både pedagogiskt stöd och individuell elevvård, med syftet att identifiera behov samt planera och genomföra stödet.
Det sektorsövergripande arbetet ska inledas så tidigt som möjligt efter att oron väckts. Syftet är att minska frånvaro och förhindra att den ökar. Arbetet sker i ett nära samarbete mellan elevvården, skolan, eleven och vårdnadshavare samt eventuella övriga parter. Inom expertgruppen kan ni gemensamt diskutera olika stödformer och då kan både ditt barn och du som vårdnadshavare föra fram era åsikter om hur lämpligt det föreslagna stödet är.
När en elev har hög frånvaro är det viktigt att den sektorsövergripande expertgruppen arbetar under en tillräckligt lång period för att följa upp situationen och bedöma om stödet är tillräckligt.