Om ditt barns frånvaro från skolan handlar om något annat än till exempel en förkylning eller en på förhand planerad semester, är det oftast ett tecken på att allt inte står rätt till i barnets liv. Det finns faktorer som kan öka risken för att barn utvecklar svårigheter att gå till skolan och som i sin tur kan leda till problem. Att förändra eller minska dessa faktorer kan förhindra att svårigheter att gå till skolan eller problematisk skolfrånvaro utvecklas eller består.
Det är viktigt att ta reda på de verkliga orsakerna till frånvaro, både i skolan och i hemmet, i stället för att anta eller ”veta bättre” för barnets räkning. Frånvaro är alltid ett symptom på något. Först när man känner till orsakerna barnets frånvaro, kan rätt sorts stöd planeras för just ditt barn.
Om barnet till exempel har utmaningar med inlärningen och får för lite stöd kan det bidra till ökad risk för att utveckla problematisk skolfrånvaro. Om frånvaron ökar tenderar problemen förvärras och bli mera komplexa. Ett tidigt stöd underlättar därför alltid för barnet.
Orsaker till frånvaro kan vara:
Även om du samtalar med ditt barn kan det vara svårt för barnet att sätta ord på orsakerna till frånvaron. Då kan du få hjälp av olika kartläggningsmetoder som används i skolan. Efter kartläggningen har ni bättre insyn i de bakomliggande orsakerna till frånvaron och olika stödmetoder för ditt barn kan prövas. Både kartläggningen och planeringen av stödåtgärderna sker i ett samarbete mellan barnet, vårdnadshavarna, lärare och elevvårdspersonal.
Stöd för diskussion med barnet om orsaker till varför det är svårt att gå till skolan och/eller vara närvarade i skolan: Känslotermometer.