Tanken med att göra föräldramöten mer interaktiva är att flytta fokus från att du som lärare pratar, till att föräldrarnas röst blir hörd. Att föräldrarna får vara aktiva och diskutera med varandra och du får lyssna in deras åsikter, bidrar till gemenskapen och stärker relationerna mellan föräldrarna och till dig som lärare.
Första steget i att göra föräldramöten mer dialogiska och interaktiva är att klargöra vilket syfte mötet har och välja temat efter det. Det är viktigt att syftet också framkommer i inbjudan.
Kom ihåg att börja med en presentationsrunda eller någon annan form av inledning/icebreaker för att skapa en förtrolig stämning. Lämna ändå bort genomgång av all sådan information som lika bra kan delas ut skriftligt, så blir det mera tid över för diskussion.
Sedan är det dags för att gå in på temat, kanske genom en kort presentation. Målet är att alla föräldrar ska ha möjlighet att säga sin åsikt, därför är det inte bra att ställa frågor inför stor grupp, då blir det lätt samma föräldrar som känner sig bekväma att svara. Vill man få in föräldrars åsikter i stor grupp kan man göra det anonymt genom att använda något digitalt verktyg som padlet eller kahoot. (En kahoot kan också fungera som en rolig icebreaker.) För ordentliga diskussioner fungerar smågruppsdiskussioner (3-5 personer) bäst. Här följer några tips på hur det blir bra diskussioner där alla i gruppen får sin röst hörd.
Som lärare kan du slappna när du vet att då det kommer till föräldrars diskussioner är det inte VAD de talar om som är det viktigaste, utan ATT de talar. Det handlar alltså om processen, inte produkten.
Ett sätt att jobba i smågrupp är kuvertmodellen. Kuvertmodellen är en lösningsfokuserad metod. Föräldrarna delas in i grupper och varje grupp får ett kuvert med en fråga eller ett problem. Inne i kuvertet finns tomma papper och gruppen försöker hitta på olika lösningar på problemet eller frågan. Sedan byter kuverten grupp. I slutet finns det lika många papper med lösningar på de olika frågorna som det finns grupper. Läraren kan göra en sammanställning på lösningarna (förslagen) som skickas hem till föräldrarna.
Här kommer några modeller på nyckelfrågor att diskutera i smågrupper eller enligt kuvertmodellen:
Ett annat sätt att jobba är ställningstaganden. Det kan handla om att ta ställning till vad som är viktigast att lära sig i skolan, de viktigaste kompetenserna eller värderingarna. Metoden är ett sätt att belysa att alla föräldrar inte tänker på samma sätt om skolan eller t.ex. fostran, eller att nästan alla faktiskt tänker på samma sätt. Ett sätt att jobba kan vara enligt följande modell.
“Ta ställning till vilka saker som är förhandlingsbara”. Alla grupper får röda, gula och gröna post-it-lappar. På väggen hänger tre stora vita papper med varsin rubrik:
Icke-förhandlingsbara (röda) Förhandlingsbara (gula) Barnet får välja (gröna)
Grupperna diskuterar vilka frågor som passar under vilken kategori och skriver på lapparna. T.ex. läxor, personlig hygien, alkohol, hemkomsttider, läggdagstider, tv-program och spel, klädsel, hobbyer, vänner, hur man använder sina pengar.
I stor grupp
Exempel på digitala verktyg som kan användas:
padlet.com, create.kahoot.it, voto.se, docs.google.com/forms,
wordle.net, mentimeter.com, doodle.com