Då klockan ringer in på Borgaregatans skola, årskurs 7–9, i Vasa får eleverna välja: endera får telefonen ligga på hyllan innanför klassrumsdörren eller så väntar den i skolväskan tills det är rast igen.
Den här rutinen förankrade skolans rektor Markus Rönnblom med god respons från föräldrarna för tre år sedan och i dag är det vedertaget att telefonen inte är framme på lektionstid ifall man inte har lov till det.
– Ursprungligen var det ett sätt att komma åt mobbning som sker på nätet, åtminstone under lektionstid, men vi ser också effekter på lugnet i klassrummen. Vi varken vill eller får förbjuda eleverna från att använda sina telefoner på rasterna, men lektionstiden har vi rätt att kontrollera och därför kör vi den här linjen, säger han.
Emma Björklund undervisar i samhällslära och historia och vet att en endaste mobiltelefon som ligger framme kan rubba hela klassens koncentration. Ett enda pip kan störa.
– I många ämnen följer vi med världshändelser och diskuterar aktuella ämnen och till det behöver vi ibland digitala hjälpmedel. Sedan i höstas har alla elever personliga skoldatorer vilket gör att vi inte behöver blanda in de egna telefonerna på samma sätt längre, och visst märker vi att det påverkar koncentrationen positivt, säger hon.
Eleverna låter gärna telefonen vila
Eleverna Tilda Håkans, Minea Rosenblad och Frej Kaslin använder sina telefoner uppskattningsvis 5–6 timmar dagligen. Mest spelar de spel, kollar på klipp eller håller kontakt med kompisar. De vill gärna ha med sig telefonerna i skolan, men är överens om att lektionerna ska vara telefonfria.
– Det händer lätt att man vill kolla meddelanden eller Snapchat om telefonen ligger framme. Det tar också längre tid att läsa läxor eller att läsa på prov om telefonen piper och man hela tiden blir distraherad, säger Minea Rosenblad.
Eleverna har också märkt att det som händer på telefonen kan påverka hur man känner sig.
– Till exempel kan en negativ kommentar som egentligen inte har någon betydelse göra att man blir ledsen. Därför är det bra att telefonerna inte är med på timmarna. Dessutom lär man sig så mycket bättre om man kan koncentrera sig på att lyssna, säger Tilda Håkans.
Har ni kontroll över er egen telefonanvändning?
– Jag tycker inte att det är svårt att kontrollera hur mycket jag använder telefonen trots att den är med mig hela tiden, förutom på natten. Jag använder heller inte tidsbegränsningar man själv ställer in på telefonen, de är lätta att bara klicka bort, säger Frej Kaslin.
Text: Catrin Sandvik
Foto: Nelly Björkholm
Läs också: Var är telefonens plats under skoldagen?