Våga vänta med att skaffa en smarttelefon till barn i förskolan eller på ettan. Det budskapet går Förbundet Hem och Skola ut med i en ny kampanj.
– Det här är ett mer eldfängt ämne än vi trodde, säger verksamhetsledare Micaela Romantschuk.
Med kampanjen ”Våga vänta” vill Förbundet Hem och Skola sätta strålkastarljuset på något som många föräldrar känner på sig: barn sitter med sin smarttelefonen i stället för att leka och röra på sig.
– Nu behöver inte föräldrar längre förlita sig på sin magkänsla eftersom forskningen talar sitt tydliga språk. Osunda digitala vanor har ödesdigra konsekvenser för barn och ungdomar, säger verksamhetsledare Micaela Romantschuk.
Hon konstaterar att en nätuppkopplad apparat i sig är en naturlig del av vår vardag, men mängden timmar som barn sitter framför skärmen har skenat i väg.
– Barndomen borde handla om att leka med andra barn och röra på sig. På det sättet får barn en grundkondition och lär sig sociala färdigheter. Det stillasittande vi ser bland barn är helt enkelt skadligt för dem. Så ärliga måste vi som vuxna vara. Och om vi vuxna har svårt att sluta skrolla och lägga undan telefonen, hur svårt är det inte för ett litet barn? frågar Micaela Romantschuk.
Någon direkt rekommendation går Förbundet Hem och Skola inte ut med, i stället vill man ingjuta mod i de föräldrar som överväger att inte skaffa en smarttelefon till sina barn.
– Förhoppningsvis följer Finland snart de övriga nordiska ländernas exempel och går ut med nationella rekommendationer. Tills dess är vårt budskap att varje barndomsår utan en smarttelefon är hemåt.
Micaela Romantschuk är övertygad om att kampanjen kommer att ha effekt.
– Alla föräldrar vill sitt barns bästa. De diskussioner vi har fört med föräldrar visar att det här är ett mer eldfängt ämne än vi hade kunnat ana. Men när vi vuxna sätter oss ner och diskuterar med respekt för andras åsikter brukar det mesta lösa sig. Sedan tror jag faktiskt att det svåra inte är att få barnen ut och leka eller läsa en bok – det svåraste är att som vuxen vara en god förebild.
Läs mera om kampanjen Våga Vänta