Tillbaka

Kolumn: Det här behövs för att vi ska trivas i skolan

När jag tänker på att gå till skolan vill jag känna mig motiverad och tänka positivt på hur dagen kommer att se ut. De flesta håller säkert med, det ska inte kännas tungt eller jobbigt att gå till skolan. Vi elever är i skolan för att lära oss, det är viktigt att vi får den undervisning vi behöver. Men det är också lika viktigt att man känner sig välkommen bland sina skolkamrater. Att man känner sig trygg och till exempel vågar räcka upp handen i klassen. Det jag menar är att atmosfären i skolan är minst lika viktig för oss elever som själva undervisningen.

Tyvärr finns det många som inte känner sig välkomna bland sina skolkamrater. Det finns elever som inte har någon att umgås med och därmed inte alls ser fram emot skoldagen. Hur ska det då se ut för att alla ska trivas? Om det finns folk som inte har någon att umgås med? Om man märker att någon ser ensam ut, kan man ju alltid säga något snällt till hen – ge den ensamma en komplimang. Det kan ändra på personens dag helt och hållet. Såklart känns det inte alltid lätt att prata med någon man inte känner, men det skadar ingen att vara lite trevlig ibland.

Det kommer säkert alltid att finnas folk som inte tänker sig för, och får därför andra att må dåligt. Då jag säger ”folk som inte tänker efter” så menar jag bland annat mobbare. Mobbare som går omkring och trakasserar andra för ingen orsak. Jag hoppas verkligen att personalen i skolan tar mobbning på allvar och faktiskt försöker hjälpa dem som utsätts för mobbning. Det är viktigt för elever att få hjälp när det behövs, och speciellt då man ber om det. Och om andra elever ser mobbning ske, kan de ju fråga personen som utsätts om allt är okej, och visa för hen att man är där om det behövs. Annars kan man också berätta för en lärare.

Men hur borde det se ut på lektionen för att man ska trivas? Alla har olika sätt de lär sig bäst på. Därför kanske lärarna skulle kunna testa olika inlärningstekniker och inte alltid ha eleverna att jobba på samma sätt. Det blir ganska tråkigt efter en stund, och så tappar man motivationen – speciellt om den tekniken inte funkar för en själv. Dessutom ska lärare absolut bemöta alla elever jämlikt men se till att de som behöver mer hjälp får den assistans som krävs. Det finns ett bra ord på engelska som min vän lärde mig om, “equity”. Det skulle innebära att alla får den hjälp de behöver, inte att alla får precis samma hjälp.

Så, för att vi elever verkligen ska vilja gå till skolan borde lärare ta mobbning eller dylikt på allvar så att det inte sker vilket gör allting mycket bättre. Vi vill att lärare bemöter oss rättvist och hjälper då det behövs. Vi hoppas även på att and­ra elever beter sig och är trevliga mot oss. Då undervisningen är mångsidig och intressant, är det roligare att lära sig och lättare att fokusera. Då psykisk hälsa tas på allvar av lärare och annan personal får det skolgången att kännas tryggare. Skolan kommer aldrig att vara allas favoritplats, men alla ska i alla fall få en chans att trivas, och såklart lära sig.

Stella Strandberg
14 år, årskurs 9, Winellska skolan