Både roligt och tungt

Att vara förälder är en källa till lycka och glädje. Samtidigt kan det vara både tungt och stökigt. I en undersökning gjord 2020 jämförde man utmattningsgraden hos föräldrar i 42 länder. Finland kom på sjunde plats.

Micaela Romantschuk

En av förklaringarna är att vi lever rätt isolerat med mentaliteten att man ska klara sig själv.
I länder där familjer lever mera isolerat var utmattningsgraden högre än i länder där man tar ett gemensamt ansvar för barnen. Gemenskap och gemensamt ansvar har stor betydelse för familjens ork.

En viktig ingrediens i Hem och Skolas verksamhet är att skapa gemenskap mellan föräldrar. Det är viktigt att föräldrar kan träffas när det känns tungt. Bara att dela din oro, trötthet eller irritation med någon annan som är i samma situation eller som har en motsvarande erfarenhet kan vara till stor hjälp. Har du till exempel märkt hur ofta det hjälper bara någon lyssnar?

Vi vill ge dig som förälder en möjlighet att möta andra föräldrar och på det sättet hitta en gemenskap som stärker dig i din roll som förälder. Vårt nya program Föräldramentor i skolan och konceptet Träffpunkt föräldrar är exempel på hur vi genom vår verksamhet vill stödja dig i ditt föräldraskap.
Jag önskar dig en fin start på hösten och både ork och glädje i ditt föräldraskap.

Micaela Romantschuk
verksamhetsledare vid Förbundet Hem och Skola