Både elever och lärare har haft det tufft under senare år. Men det finns
också lärare som för det mesta har gått glada till arbetsplatsen. Klassläraren
Sonja Djupsjöbacka i Hoplaxskolans Munksnäsenhet är en av dem.
Vad är viktigt för Sonja Djupsjöbacka för att må bra? Hon säger att hon inte har skygglappar för det som händer men talar om en strävan att ”maxa” lyckan i alla lägen.
– Kanske en orsak till att jag uppskattar det här jobbet är att jag tog en omväg. Jag är teologie magister men fick tidigt ett vikariat i Cygnaeusskolan i Åbo och på den vägen är jag. Jag visste genast att jag måste blir lärare till vilket pris som helst, säger hon och fortsätter:
– Jag är hela tiden mer eller mindre nöjd. Om man är det så tänker jag mig att man har valt rätt yrke i livet. Jag vaknar glad, går till jobbet glad och går glad hem. Jag är tacksam och tar inget för givet.
– Jag är en rutinmänniska och därför passar lärarjobbet mig. Dagarna ser ganska lika ut och loven hålls vid samma tider.
– Jag har övat i många år på att identifiera saker i mitt liv som gör mig olycklig, och sedan förändra det jag kan för att må bättre. Jag försöker ”maxa lyckan”. Och oftast lyckas jag hitta tillbaka till det som ger glädje och går att maxa. Klart att jag ibland har känt mig trött, men sällan helt utmattad.
– Att få stöd och uppmuntran i vardagen är viktigt. Jag har turen att jobba i en skola med rätt många kollegor och en bra arbetsgemenskap. Vi är ganska olika, men det ser jag som en styrka, vi kompletterar varandra. Vi är ambitiösa, trivs på jobbet och stöttar varandra i olika lägen.
– Och något oerhört viktigt som hjälper att orka med skolvardagen är dialogen med föräldrarna och känslan att de uppskattar oss.
– Återhämtning för mig är att gå ut och springa eller promenera när jag kommer hem. Sen yogar och mediterar jag hemma varje dag. Att sticka och läsa böcker är också en del av min vardag. Mina barn är redan ganska stora (20, 18 och 12), vilket gör att jag har mycket egen tid.
Återhämtning är också att lyckas ta de där små lugna stunderna och tanka under dagens lopp. Ibland kan det räcka med att bara ta ett djupt andetag och känna att man går in i sitt eget lugn eller sitta stilla med sig själv i två minuter.
– När jag ser tillbaka på den belastande ovisshet och otrygghet som coronan fört med sig under de två senaste åren så inser jag samtidigt: Vi klarade av pandemin i skolan!
– Vi klarade av att anpassa oss till nya direktiv och gjorde saker som först kändes omöjliga möjliga. Men det är klart att de sena beskeden om ändrade riktlinjer och rekommendationer har tagit på krafterna.
– Under de nästan femton åren som jag har jobbat som lärare har mycket förändrats och det är ledsamt att så många är missnöjda. För mig är lärarjobbet fortfarande det bästa i världen. För att det ska förbli det måste vi lärare få arbetsro, ha en känsla att vi är uppskattade och få koncentrera oss på det viktigaste av allt; barnen och undervisningen!
Vad betyder det för elever i en skola eller klass med en lärare som är
glad och engagerad? Vad tänker eleverna?
Eleverna om Sonja
Hanna: Sonja är snäll. Hon tycker om att gå på utfärder och det tycker vi också. Den till Högholmen var bäst, eller kanske Zippi. Ibland om jag är ledsen så tröstar hon. Det är viktigt att läraren märker hur man mår.
Gabriela: Sonja är rolig. Hon tycker om utflykter. Hon tycker att det ska vara arbetsro och om alla inte ger den så kan hon vara lite sträng. Hon gillar också att sy, sticka, virka. Hon har slöjd.
Milo: Sonja är rolig och snäll. Hon gillar utflykter och att läsa högt. Om man inte lyder kan hon sluta vara snäll och bli sträng. Men vi är aldrig rädda för henne och hon är aldrig länge jättestränga Sonja. Jag tycker att det är bra att ha två klasser i ett rum med två lärare. Alla klarar sig bättre, både lärare och elever.
Hanna: Hon har spännande lektioner. Vi har haft GOTD (Grej of the Day). Vi pratar om många saker. Hon har gett oss mysterier att lösa. En ledtråd till nästa dag eller veckoslutet, en ramsa. Vem är en finklädd fågel i frack?
Det är kiva att tänka på de sakerna.
(svar: pingvin)
Om lärare och att orka
(Gabriela inte närvarande)
Hanna: Om lärarna har det svårt så måste de också få kämp där hemma och kämp av kompisar så att de kan koncentrera sig på barnen i skolan.
Milo: Det är förstås sorgligt om det har hänt något. Nu känns det helt okej om läraren skulle behöva prata om något med klassen. Nu skulle läraren få göra det.
Hanna: Jag tror att hon eller han ska prata med en annan lärare och kanske inte med klassen.
Milo: Att barnen skulle vara lydiga är ju nog bäst.
Hanna: Det händer nog ofta här att man inte är riktigt tyst i matkön och det skulle ju säkert hjälpa lärarnas ork att barnen skulle vara tysta.
Milo: Om man orkar bra så är man oftast mycket gladare. Om man får göra saker man gillar.
Hanna: Om lärarna orkar bra med sina liv så är de trevligare mot barnen.
Milo: Vår Toni han tycker om att skrinna och det är viktigt för honom och också fiska när han har tid. (Toni är den andra läraren i samklassen med Sonja.)
Om kriget
Hanna: Ja, man tycker synd om Ukraina. Människorna måste fly från sitt hem och också kriga och det tycker jag är fel.
Gabriela: Det är synd om familjer med barn speciellt när pappan måste lämna dem och kriga. Det är dumt att starta ett krig.
Milo: Det är synd om dem som lever i krig. De måste gömma sig i bombskydd och landet blir förstört.
Hanna: Rysslands president är ju inte riktigt klok.
Text: Nina Winquist, text
Foto: Karl Vilhjálmsson