62590.jpg

Elever lär sig rädda liv Nr 1/2018

Tryckförband, stabilt sidoläge, medvetslöshet och krampanfall, det hinner hända mycket under en lektion i första hjälpen. Rätt attityd och grundläggande kunskaper kan rädda liv. 

En mulen måndag i december samlas elever i årskurs sju i Hoplaxskolan i Munksnäs till en lektion som avviker något från de vanliga lektionerna. Som en del av undervisningen i hälsokunskap ska eleverna få lära sig om första hjälpen.

Lektionen hålls av första hjälpen-utbildarna Kia Brummer och Johan Nyman som representerar Johanniterhjälpen i Finland. Organisationen erbjuder skolor avgiftsfri utbildning i första hjälpen.

– Målsättningen är att utbilda anställda, elever och unga i skolor och församlingar. Vi vill att så många som möjligt ska veta hur de ska agera i en nödsituation. Hittills har vi utbildat över 3 000 personer, säger Nyman.

Utbildningen strävar efter att sänka elevernas tröskel att ingripa ifall en olycka inträffar. Utbildarna pratar om medmänsklighet och poängterar att alla kan göra något för att hjälpa till. Rätt attityd är det allra viktigaste, att man vågar gå fram till den som behöver hjälp.

– Patienten kan ofta se rätt ruffig ut. En sjuk människa kan bete sig konstigt, vara smutsig och har kanske kastat upp i samband med sjukdomsanfallet. Men allas absoluta minimiskyldighet är att ringa 112, att kalla på hjälp, påminner Nyman.

Tryckförbandet ska rädda 

Under lektionen får eleverna bland annat lära sig om hur man ringer efter hjälp på bästa sätt och hur man använder 112 Suomi-applikationen.

– Det allra viktigaste är att berätta var det har hänt och vad som har hänt. Ofta vet man inte den exakta adressen för olycksplatsen. Då lönar det sig att använda 112 Suomi-applikationen. Genom att ringa nödsamtalet via appen ger ni samtidigt lov åt myndigheterna att spåra upp positionen på telefonen, förklarar Nyman.

Plötsligt faller kollegan Kia Brummer ihop på golvet. Hon skakar våldsamt i hela kroppen. Krampanfallet är fejkat men Brummer har gjort detta tidigare och är övertygande. När den första förvåningen lagt sig bland eleverna börjar de under Johan Nymans ledning hjälpa till.

Under de praktiska övningarna får eleverna en genomgång bland annat i hur man lägger tryckförband och placerar en medvetslös person i stabilt sidoläge. Brummer berömmer ungdomarna.

– Det var ett bra tryckförband, min hand blev riktigt blå. Att lägga ett tryckförband är ingen skönhetstävling. Tryckförbandet ska göras snabbt och effektivt, det ska rädda patienten, påminner Brummer.

Upprepning och övning

Första hjälpen är ett bekant tema för eleverna men det här är första gången de själva får öva under en lektion. Robin Uimonen tycker att lektionen känns nyttig.

– Det här är jätteroligt och man lär sig snabbt om första hjälpen. Jag tror nog att jag skulle komma ihåg ganska mycket från lektionen om jag hamnade i en situation där första hjälpen behövs, säger Uimonen.

Kunskaper i första hjälpen nämns också i läroplanen för den grundläggande utbildningen. Sjuornas lärare Tom Lindfors undervisar i hälsokunskap, där första hjälpen ingår. Det är han som har bjudit in Johanniterna till skolan.

– Jag råkade se en annons om det här i en tidning och kontaktade organisationen. Nu är det sjuorna som får testa konceptet, men senare kanske också niorna kunde få ta del av motsvarande lektion, säger Lindfors.   

Lindfors är nöjd med den uppmuntrande stilen och hoppas att eleverna tar till sig informationen.

– Det här är ett bra sätt att få eleverna att tala om de här frågorna. Jag hoppas att kunskapen fastnar i minnet tack vare upprepning och de praktiska övningarna. Eleverna har varit aktiva i dag och de har kommit med många bra poänger, säger Tom Lindfors.

Text och foto: Jenni von Frenckell

 

Fakta

Johanniterhjälpen i Finland är en oberoende och obunden hjälporganisation som lyder under Johanniterorden­.

Johanniterhjälpen erbjuder­ bland annat första hjälpen-­utbildning i skolor­. Utbildningen är avgiftsfri­ för skolan.

Kunskaper i första hjälpen ingår i läroplanen för den grundläggande utbildningen. I årskurs 7–9 är första hjälpen en del av undervisningen i hälsokunskap.

63766_t.jpg

Forskare ser mer positivt än negativt med Wilma/Nr 2 2018

Majoriteten av de finländska grundskolorna använder Wilma som digitalt kommunikationsverktyg mellan hemmet och skolan. Forskarna Anne-Mari Kuusimäki och Sanna Oinas anser att medierna ger en för negativ bild av den digitala kommunikationen. Läs mera »
63765_t.jpg

”Inga meddelanden under veckosluten”/Nr 2 2018

Det mesta med Wilma verkar fungera bra för eleverna i Kungsvägens skola i Sibbo, speciellt efter den senaste uppdateringen som gjorde allting mer överskådligt på mobila apparater. Men att få Wilma-meddelanden under lediga dagar uppskattas inte av alla elever. Läs mera »
63764_t.jpg

Kommunikationen digitaliseras/Nr 2 2018

I flera kommuner har man börjat använda digitala kommunikationskanaler också inom småbarnspedagogiken, bland annat i Åbo och i Vasa används Wilma. I Helsingfors avvaktar man i väntan på en lagändring.Läs mera »
63763_t.jpg

”Skärmtid är ett svårt begrepp”/Nr 2 2018

Sociala medier och skärmtid är något som engagerar föräldrar, det vet Hem och Skolas nya föreläsare Maria Rönn-Liljenfeldt. Hon har också talat med barn och unga om ämnet, och vet att sociala medier är en naturlig del av barns vardag.Läs mera »
63762_t.jpg

”Skolan utgår för mycket från kärnfamiljen”/Nr 2 2018

Bilden av familjen är i förändring och familje­konstellationerna skiftar. Trots att barnet kan ha fler föräldrar än två utgår till exempel skolan ofta från den biologiska föräldern medan ”bonusföräldern” förskjuts ut i marginalen. – Skolan måste komma emot, säger Johan Lindberg, pappa och bonuspappa.Läs mera »
63761_t.jpg

Ny föreläsare talar om stresshantering/Nr 2 2018

Hem och Skolas nya föreläsare Annika Ahrner-Nyberg talar om den glada familjen och om stresshantering. Med enkla knep kan hela familjens stressnivå sänkas. Läs mera »
63760_t.jpg

Bibliotekarien tipsar/Nr 2 2018

Mikaela Wickström är tidningen Hem och Skolas läsinspiratör. Hon är också förälder och bibliotekarie på Nordisk kulturkontakt, en nordisk kulturinstitution som har sitt bibliotek i Helsingfors. Här tipsar hon om fyra böcker för olika åldrar.Läs mera »
63759_t.jpg

Kolumn: Himmel och helvete med specialbarnet/Nr 2 2018

Jag satt och läste en artikel om hjärnforskning på min ipad. Artikeln var illustrerad med en bild av en hjärna. Min son Victor tittade över min axel på vad jag läste, var tyst en stund och sade sedan lite sorgset: ”Pappa, jag har en dålig hjärna.Läs mera »
63758_t.jpg

Fråga juristen: Utlandsresa och rätt till stödundervisning/Nr 2 2018

Regionförvaltningsverkets jurist Thomas Sundell svarar på juridiska frågor som handlar om skolan. Om du har en fråga – mejla redaktor@hemochskola.fiLäs mera »

Hem & skola är förbundets tidning. Den delas ut i skolor som har en föräldraförening som är medlem i förbundet.

Tidningens målgrupp är föräldrar med barn i svenskspråkig skola. Upplagan är 37.000 ex och genom att annonsera i tidningen nås läsare i hela Svenskfinland.

I artikelarkivet hittas alla artiklar som ingår i Hem & skola från 2011 och framåt. Artiklarna finns där som en löpande text.