De jagar Afrikas stjärna/Nr 4 2014

I ordkonst får barn fantisera och träna upp sina verbala förmågor. Det finns ordkonstgrupper för barn från första klass till nior.
Det är dags för ordkonst i Sydkustens ordkonstskola med Iréne Poutanen, ledande ordkonstledare och ledare för gruppen med barn från klasserna 1–2 i Sydkustens ordkonstskola i Borgå. På ett av borden i rummet finns en tjock bok med en glittrande kristall uppslagen.
– I boken finns det ibland mystiska uppdrag. Den här veckan skall varje barn leta efter sin egen Afrikas stjärna som finns någonstans i rummet. När de har hittat den får de rita skattkartor med olika ledtrådar, säger hon.
Barnen får göra uppgiften på sin egen nivå eftersom skrivkunskaperna varierar, då de ännu går på de första klasserna.

Ordkonst är skoj
– Ordkonst är skoj. Jag tycker om att rita och vi brukar ha roligt här, säger Matilda Tolsa.
Hon har tillsammans med Emilia Voutilainen och Emelie Hägglund tagit en kort paus från uppgiften för att berätta om ordkonst.
– Jag tycker om ordkonst för vi leker ganska mycket och skriver. Det har varit spännande att få resa jorden runt, säger Emilia.
Ordkonstgruppers tema har varit Jorden runt i år.
– Det är roligt att hitta på och jag tycker mycket om att skriva, säger Emelie.

Eget sätt att lära ut ordkonst
Bakom ordkonstverksamheten står Sydkustens landskapsförbund.
– Alla ordkonstskolor i Finland har sitt eget sätt att lära ut ordkonst i synnerhet när det gäller undervisningen av de yngre barnen, säger Poutanen.
Hon utgår från det muntliga berättandet.
– Vi brukar ofta låta oss inspireras av berättelser. Efter att vi har läst ett stycke diskuterar vi närmare en utvald detalj.
I Borgå verkar ordkonstgrupperna som en del av den grundläggande konstundervisningen.
– Det finns alltid två årskurser per grupp, säger Poutanen.
På nio orter i Södra Finland
Sydkustens landskapsförbund ordnar ordverkstäder på nio orter i Södra Finland. Det finns sammanlagt omkring 20 grupper som träffas regelbundet.
Förutom ordverkstäderna har landskapsförbundet såväl babypoesigrupper för spädbarn som rimjamsgrupper för barn i dagisåldern. Landskapsförbundet ordnar också kortare lässtimulerande projekt i grundskolorna vilka har fått god feedback av både elever och lärare.
De årliga sommarlägren är populära och i år var Borgå och Nagu värdar för lägren. Barnen fick tillbringa några intensiva dagar under temat katastrofsommar inspirerat av nordisk barnlitteratur.
Mera information om ordkonst finns att få på webbsidan www.ordkonst.fi.

Marit Björkbacka, text och foto
66364_t.jpg

Skolkontakt: Pyttisskola fick vänner i Österbotten/Nr 4 2018

Redan i två omgångar har elever i Pyttis svenska skola satt sig i en buss för att resa till Österbotten och Vallgrunds skola för skolkontaktbesök. Läs mera »
66363_t.jpg

Skolkontakt: Brevväxling ledde till besök/Nr 4 2018

Eleverna i klass 5 till 6 i Pyttis svenska skola har redan hunnit fråga sin lärare Harriet Sillanpää när de skall få börja brevväxla med en annan skola liksom de gjorde i fjol. Läs mera »
66361_t.jpg

Fråga juristen: Ersättning för olycka på skolvägen/Nr 4 2018

Regionförvaltningsverkets jurist Thomas Sundell svarar på juridiska frågor som handlar om skolan. Läs mera »
66359_t.jpg

Samarbetet mellan daghem och församling förnyas/Nr 4 2018

Tallberga daghem och Borgå svenska domkyrkoförsamling jobbar tillsammans för modernare åskådningsfostran på daghemmet. Förnyelsen bottnar i den nya lagen om småbarnspedagogik. Målet är att inkludera alla barn i verksamheten, oberoende av tro.Läs mera »
66358_t.jpg

Lästips/Nr 4 2018

Mikaela Wickström är tidningen Hem och Skolas läsinspiratör. Hon är också förälder och bibliotekarie på Nordisk kulturkontakt, en nordisk kulturinstitution som har sitt bibliotek i Helsingfors. Här tipsar hon om fyra böcker för olika åldrar.Läs mera »
66356_t.jpg

Ingåförening satsar på läsning/Nr 4 2018

Hem- och Skola-föreningen vid Kyrkfjärdens skola i Ingå har i tio års tid firat Sagornas natt. ​Idén föddes då Förbundet Hem och Skola efterlyste projekt som stöder barns läsning.Läs mera »
65533_t.jpg

Ledare: Den som får påverka bär ansvar/Nr 3 2018

När jag var i mina sena tonår åkte mina föräldrar iväg på en resa för några dagar. Av någon anledning beslöt min flickvän och jag oss för att vi under tiden kunde passa på att piffa upp husets nedre toalett. Läs mera »
65532_t.jpg

Kolumn: Vad är ditt barns roll?/Nr 3 2018

Från årets skörd av sommarprat var det särskilt ett som fastnade hos mig. Rafael Donner tog upp maskulinitetsnormer och hur pojkar fostras in en roll som enligt Donners beskrivning är ganska obehaglig. Läs mera »
65531_t.jpg

Hur man gör fjortonåringar till samhällsförbättrare/Nr 3 2018

När Gutsy Go kommer till en skola engageras en hel årskurs för att skapa projekt som förbättrar samhället. Det är inte frågan om en brainstorming-session, idéerna ska genomföras så fort som möjligt. Läs mera »
65530_t.jpg

Kolumn: Våga be om stöd/Nr 3 2018

Ensam är stark, bra karl reder sig själv, själv är bäste dräng. När jag tänker efter finns det många ordspråk som låter påskina att målet är att man skall klara sig själv för att duga. Läs mera »

Hem & skola är förbundets tidning. Den delas ut i skolor som har en föräldraförening som är medlem i förbundet.

Tidningens målgrupp är föräldrar med barn i svenskspråkig skola. Upplagan är 37.000 ex och genom att annonsera i tidningen nås läsare i hela Svenskfinland.

I artikelarkivet hittas alla artiklar som ingår i Hem & skola från 2011 och framåt. Artiklarna finns där som en löpande text.